Renée Isabel

Renée Isabel
Foto door: Iris Van Der Valk

zondag 6 juli 2014

Interview met Martin van Waardenberg

Een Rotterdams interview in de weekendbijlage van de Volkskrant met Martin van Waardenberg. Heerlijk Rotterdams!




ACHJA JOH, 
ROTTERDAM
Eindelijk is het weer weekend. 
Martin van Waardenberg (58), 
ofwel de 'Majoor' in de nieuwe
Loenatik-film, zit op het terras.

tekst: CAROLIEN SPAANS
foto: AN-SOFIE KESTELEYN

Martin is zo Rotterdams als de Koopgoot, de Euromast en de Erasmusbrug bij elkaar, behalve dan dat Martin er eerst was en die andere drie pas later werden gebouwd. Ha! 
En wie zo verknocht is aan z'n stadje, gaat niet zitten verpieteren op een vinexlocatie, maar woont in het hart: de Nieuwe Binnenweg. En da's interessant: er is elke dag wel een verkeersongeluk, de afgelopen maand had-ie twee schietpartijen onder zijn raam ('Doe ik m'n gordijn open, ligt er weer iemand') en om vijf uur 's ochtends komen de Polen hun cocaïne scoren. Een heftig buurtje, 'maar ik vind het er wel grappig'. Bovendien kun je nog 'es iemand helpen: 'Laatst moest ik op zondagochtend om half acht werken, komt er jongen naar me toe die zegt: 'Meneer, ik word lastig gevallen, mag ik meerijden?' Nou dat mocht. Zegt-ie in de auto dat ik z'n leven heb gered. Die was als een kind zo blij joh.'
Bijverschijnsel: je vindt er de beste cafés. En dat is dus ook waar Martin zeven dagen per week zijn happy hours (meervoud ja) viert. 'Mijn laptop gaat om 7 uur 's ochtends open en om half 5 dicht. Dan ga ik naar het café'. 
Naar het Wester Paviljoen, of 'het bochie door naar HP', of zoals vandaag naar Arie, vernoemd naar de dochter van buurman Jules Deelder. Prosecco, een cocktailtje, bier, maakt niet uit: 'Als er maar een promillage op staat'. En dan ziet hij wel hoe het loopt. 'Soms zit ik opeens tot twee uur 's nachts kaarten.' Of de hond van barvrouw Bianca springt op schoot. Niet direct een hoogtepunt, wel effe gezellig. Ach ja joh, Rotterdam. Dat vat je toch het best samen met Deelders Beknopte Topografie van de Rijnmond: 'Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, hoekie om, trappie af, gekkenhuis.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten